Hoe het begon
Op mijn 7e namen mijn ouders mij mee naar Zandvoort. Ik was zo gefascineerd door het spektakel dat ik prompt mijn ouders kwijtraakte. Toen ik eenmaal zelf een brommer had, racete ik door de duinen om een handtekening te scoren van mannen die ik als helden beschouwde. Van Jan Lammers kreeg ik mijn 1e pitskaart in ruil voor een tekening die ik voor hem maakte.
Van crossbrommer naar kart
Op crossbrommers oefende ik alvast voor het moment dat Ferrari zou bellen. Mijn helm spoot ik in de kleuren van het inmiddels vergeten talent Boy Hayje. Begin jaren tachtig ruilde ik mijn crossbrommers in voor een kart. Ik pakte weleens een prijsje, maar viel het meest op door de gifgroene kleur van mijn overall.
VAN KART NAAR AUTO
Op mijn 40ste besloot ik voor de 2e keer in mijn leven om autocoureur te worden. Bij mijn eerste race liep ik de hele dag in mijn (te ruime) raceoverall zodat iedereen kon zien dat ik autocoureur was. Weliswaar in een SEAT Ibiza, maar toch.
Omdat ik niet zo slecht was als ik zelf dacht, mocht ik van SEAT Nederland met behulp van Tom Coronel de Europese circuits af in de Leon Eurocup. Ik beleefde met de gebroeders Coronel wilde avonturen op en naast de baan. Ik zat midden in een midlifecrisis dus dat kwam goed uit. Over die tijd schreef ik dit boek (Inhaalrace) en maakte ik het tv-programma Kamphues over de Kop. Maar het meest trots ben ik op die ene 9e plek in Oschersleben, een halve seconde achter Tim.
Steeds sneller
Sindsdien mag ik op allerlei circuits in allerlei auto’s mijn kunsten vertonen. Steeds mooier en steeds sneller. Zo bestuurde ik een BMW M3 GT4 in het Europees kampioenschap toerwagens, deelde een heuse Viper GT1 en stapte toen over naar de monoposto’s. Met de Wolf GB01 werd ik tweede in de Prototype Challenge 2016. Met Allard Kalff deelde ik een Lamborghini in de Super Trofeo op Spa. Daarna vroeg Renault Nederland me om samen met Sandor van Es de brute RS01 te besturen op de Jumbo Racedagen in 2017 waar ik één race glansrijk won en één race smadelijk in de muur belandde.
En nu?
En nu? Lastig. Door de werkzaamheden bij ZiggoSport blijft er weinig tijd over om nog zelf te racen. Af en toe stap ik nog in en de onboard beelden kun je vinden op mijn eigen youtubekanaal. Thuis racen op de simulator is er voor in de plaats gekomen zodat ik in elk geval scherp blijf voor als dat ene telefoontje van Ferrari komt.